AAET - Układ osi - rodzaj silnika - przeznaczenie (ang. Axle
Arrangement - Engine - Type) - podane trzema skrótami
według normy UIC
(fr. Union Internationale des Chemins de Fer,
Międzynarodowy Związek Kolei, ang. International Union of Railways,
nm. Internationale Eisenbahnverband)
Pierwszy skrót to niemieckie oznaczenie literowe układu osi
parowozu
Drugi skrót to niemieckie oznaczenie literowe rodzaju silnika:
"n" - oznacza nm. Nußdampf - na parę nasyconą.
"h" - oznacza nm. Heitzdampf - na parę przegrzaną,
Następnie jest liczba, która oznacza ilość
cylindrów, a potem może (ale nie musi) wystąpić litera v, która oznacza nm.
Verbund - czyli sprzężony. Jeśli nie występuje to znaczy, że silnik jest
prosty.
Trzeci skrót oznacza przeznaczenie parowozu:
"S" - nm. Schnellzug - pospieszny
"P" - nm. Personenzug - osobowy
"G" - nm. Guterzug - towarowy
Jeśli dodatkowo występuje litera T oznacza to, że jest to nm.
Tenderlokomotive - czyli tendrzak. Jeśli T nie wystepuje, to znaczy,
że jest to parowóz z osobnym tendrem.
Przykłady:
1'E h4v G oznacza parowóz o układzie osi 1'E czyli: oOOOOO
(Decapod - ozn. ang. 2-10-0, ozn. fr. 1-5-0, ozn. pol. "y"), 1' - jedna
przednia oś toczna w postaci wózka, E - pięć osi napędnych,
z silnikiem: h - na parę przegrzaną,
4 - czterocylindrowym, v - sprzężonym,
G - towarowy z osobnym tendrem
C n2 GT oznacza parowóz o układzie osi C czyli: OOO
(Six coupled - ozn. ang. 0-6-0, ozn. fr. 0-3-0, ozn. pol. "h"), C - trzy
osie napędne, z silnikiem: n - na parę nasyconą,
2 - dwucylinrowym prostym,
G - towarowy, T - tendrzak.
dwhl - [mm] - ang. wheel diameter - średnica kół w
milimetrach, podana w kolejności: koła napędne/koła toczne przednie/koła toczne
tylne. Przykład: 1750/1000/800 oznacza, że koła napędne mają średnicę 1750 mm,
koła toczne przednie średnicę 1000 mm, a koła toczne tylne średnicę 800 mm.
Jeśli podano tylko jedną wartość oznacza to, że parowóz nie ma kół tocznych,
jeśli dwie wartości to parowóz ma koła toczne tylne takiej samej średnicy jak
przednie, lub ma koła toczne tylko z przodu lub tylko z z tyłu - wynika to z
układu osi.
dcyl x lcyl - [mm x mm] - ang. cylinder
bore x piston stroke - średnica cylindrów x skok tłoka, w milimetrach.
Jeśli nie podano inaczej, to znaczy, że są dwa cylindry o podanej średnicy.
Czyli zapis 350/600x680 oznacza, że parowóz ma cztery cylindry: dwa o średnicy
350 mm, dwa o średnicy 600 mm, a skok tłoka we wszystkich czterech wynosi 680
mm. Zapis 500(1)/760(1)x650 oznacza zaś, że parowóz ma dwa cylindry: jeden ma
średnicę 500 mm, drugi 760 mm, a skok tłoka wynosi w obu 650 mm. Dla silników
sprzężonych najpierw podana jest średnica cylindrów wysokociśnieniowych, potem
odpowiadających im cylindrów niskociśnieniowych.