Epoki kolejowe. Podział historii kolei żelaznych w
Europie na epoki i okresy.
[Europa] 
[Polska] 
W celu ułatwienia życia modelarzom kolejowym i miłośnikom kolei z całej Europy
Europejski Związek Modelarzy Kolejowych i Milosników Kolei
MOROP opracował zestaw norm modelarskich
NEM, które określają
podział historii kolei w poszczególnych krajach europejskich na epoki, a epok
na okresy. W zestawie norm NEM epoki oznaczane są kolejnymi liczbami rzymskimi,
a występujące w nich okresy kolejnymi małymi literami łacińskimi. Ponieważ
historia kolei żelaznej w samej tylko Europie jest bardzo szerokim zagadnieniem,
uważam, że każda próba usystematyzowania wiedzy w tej dziedzinie jest ze wszech
miar pożądana. Dlatego staram się stosować podział proponowany w tym zestawie
norm do opisu historii europejskich kolei żelaznych.
Epoki kolejowe w Europie
Epoka I | 1800-1925 | Budowa pierwszych linii kolejowych,
rozwój parowozów, wiele kolei prywatnych i różnorodny tabor. |
Epoka II | 1920-1950 | Ujednolicanie przepisów budowy
i eksploatacji kolei, umowy określające sposób wymiany wagonów w ruchu
międzypaństwowym (RIV, RIC), początki elektryfikacji kolei, początki
sygnalizacji świetlnej. |
Epoka III | 1945-1970 | Odbudowa powojenna i rozwój
nowoczesnego taboru, przechodzenie z trakcji parowej na elektryczną i spalinową. |
Epoka IV | 1965-1990 | Koniec eksploatacji trakcji
parowej, wprowadzenie międzynarodowego systemu numeracji wagonów. |
Epoka V | 1985-2010 | Powstanie sieci kolei dużych
prędkości, malowanie reklam na taborze kolejowym, początek liberalizacji
dostępu prywatnych operatorów do sieci kolejowej, przekształcenie kolei
państwowych w spółki akcyjne z podziałem na spółki zarządzające infrastrukturą
i spółki przewozowe, często oddzielnie dla przewozów osobowych i towarowych. |
Epoka VI | 2005- | Obok kolei tradycyjnych powstaje
wielu przewoźników bez własnej infrastruktury, którzy specjalizują się w
przewozach osobowych i/lub towarowych o zasięgu krajowym lub międzynarodowym,
i posiadają własny tabor. Przystosowanie 12-cyfrowego schematu numerowania
taboru UIC do nowych warunków. Zamiana dotychczasowych umów międzypaństwowych
(RIC, RIV, etc.) na nowe europejskie regulacje (OTIF, TSI). Likwidacja organizacji
wspólnego parku wagonów (EUROP, OPW). Łączenie krajowych linii dużych prędkości
w ogólnoeuropejską sieć. Zmniejszanie ruchu towarowego, modernizacja urządzeń
ładunkowych w celu zwiększenia ich przepustowości. Przewozy osobowe głównie
za pomocą dużych zespołów trakcyjnych, a towarowe głównie całymi pociągami. |
Źródła: MOROP NEM800
Eisenbahn-Epochen
Epoki i okresy kolejowe w Polsce.
Epoka I | 1842-1918 | Pierwsze linie kolejowe na
ziemiach polskich. Budowa kolei przez prywatne przedsiębiorstwa. Tworzenie
zarządów państwowych. |
Okres a | 1842-1871 | Budowa pierwszych linii
kolejowych (Wrocław-Oława, Kolej Warszawsko-Wiedeńska, Kolej
Krakowsko-Górnośląska). Spółki akcyjne. |
Okres b | 1871-1918 | Róznorodność taboru.
Upaństwawianie linii kolejowych. |
Epoka II | 1918-1945 | Przejmowanie kolei od
państw zaborczych. Organizacja polskiego kolejnictwa. Przebudowa sieci
kolejowej (budowa nowych linii). Polskie konstrukcje taboru. Początek trakcji
elektrycznej. |
Okres a | 1918-1926 | Okres ustalania się granic Polski
i odbudowy taboru. Przejmowanie taboru państw zaborczych pod zarząd polski. |
Okres b | 1926-1939 | Utworzenie Polskich Kolei Państwowych.
Oznaczenia taboru z orłem w koronie i znakiem PKP. Budowa pełnostalowych wagonów
osobowych polskiej konstrukcji (1928). Ujednolicenie oznaczeń taboru (1930).
Pojawiają się wagony spalinowe do ruchu pasażerskiego (1934). Pierwsze lokomotywy
elektryczne (1936). |
Okres c | 1939-1945 | II Wojna Światowa. Włączenie
kolei na terenie dawnych Prus do zarządu kolei niemieckich DRG, a pozostałych
kolei do zarządu Kolei Wschodnich na terenie Generalnej Guberni. |
Epoka III | 1945-1968 | Odbudowa kolei po
zniszczeniach wojennych. Produkcja nowych typów taboru. Odbudowa trakcji
elektrycznej. Wprowadzenie trakcji spalinowej. |
Okres a | 1945-1951 | Nowe typy parowozów razem z
parowozami pochodzenia wojennego i zakupionymi w Ameryce.
Budowa nowych wagonów i użytkowanie wagonów pochodzenia wojennego. Orzeł
na oznaczeniach traci koronę. |
Okres b | 1951-1956 | Polskie konstrukcje wagonów.
Dalsza rozbudowa trakcji elektrycznej. Pierwsze spalinowozy konstrukcji
polskiej. Wprowadzenie nowych oznaczeń wagonów towarowych (1951). |
Okres c | 1956-1968 | Koniec produkcji parowozów.
Likwidacja trzeciej klasy w wagonach pasażerskich (1956). Koniec umieszczania
orła na wagonach. Rozpoczęcie stosowania ogrzewania elektrycznego w wagonach
osobowych (1957). Calkiem nowe rozmieszczanie oznakowań na wagonach
pasażerskich (1958). Wprowadzenie wagonów piętrowych (1959). Początki
produkcji dalekobieżnych wagonow polskiej konstrukcji z rodziny Y w standardzie
UIC (1964). |
Epoka IV | 1968-1989 | Wprowadzenie numeracji
zgodnej ze standardem UIC. Intensywna elektryfikacja szlaków. Wycofywanie trakcji
parowej. Czas największych przewozów towarowyych w historii PKP. |
Okres a | 1968-1974 | Lokomotywy wyposażone w duże
latarnie. Wprowadzenie oznaczeń taboru zgodnego z UIC (1968). Podwójne
oznaczenia wagonów towarowych. |
Okres b | 1974-1980 | Największa ilość przewozów w
historii PKP 1977-1978. Budowa Centralnej Magistrali Kolejowej. Bardzo intensywna
elektryfikacja szlaków na PKP. Budowa wagonów osobowych UIC-Z2 poskiej
konstrukcji (1980). |
Okres c | 1980-1989 | Czas stagnacji. |
Epoka V | 1989- | Restrukturyzacja PKP.
Spadek inwestycji na kolei. Powiększanie przepustowości szlaków.
Dopuszczenie przewoźników prywatnych do sieci PKP. |
Okres a | 1989-2001 | Wprowadzenie nowych wzorów
malowania wagonów pasażerskich na PKP. Żółte malowanie lokomotyw. Lubuska
Kolej Regionalna. Pociągi EC i IC. Budowa pierwszych wagonów UIC-Z1 polskiej
konstrukcji. Nowe konstrukcje polskich szynobusów. |
Okres b | 2001- | PKP Spółka Akcyjna. Prywatni
przewoźnicy. Prywatyzacja kolei wąskotorowych. Wprowadzenie nowego malowania
wagonów pasażerskich w spółce PKP-Intercity (2003). |
Źródła: MOROP NEM825
PL Eisenbahn-Epochen in Polen
|
Epoka I. Angielski parowóz kolei Great Western Railway z 1855 r. Rysunek z książki
G. Drysdale Dempseya Atlas of the Engravings to Illustrate and Pictorically Expalain the
Locomotive Engine in All its Phases. Londyn 1859.
Epoka II. Niemiecki parowóz towarowy serii BR 41 we Frankfurcie nad Menem w
1939 r. Foto Wolfgang Heegmann.
Epoka III. Niemiecki tendrzak serii BR 65 w Muzeum Kolejnictwa w Bochum-Dahlhausen
w 2006 r. Foto Henning Pietsch.
Epoka IV. Niemieckie elektrowozy serii BR 242 i BR 250 w 1981 r. Foto Eugen
Nosko.
Epoka V. Francuski pogiąg dużej prędkości TGV (fr. Train à Grande Vitesse) na
Lyońskim dworcu Saint Exupéry w 2007 r. Foto własne.
Epoka VI. Elektrowóz Bombadier-Traxx 185 548 międzynarodowego przewoźnika ITL w
2007 r. Foto Ketamin.
|