Fablok
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, S.A. Zakłady w Chrzanowie. 1920 do dziś (od 2013 w likwidacji).
1920-1939
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, powszechnie znana jako Fablok, przez dziesięciolecia
była nie tylko najbardziej znanym chrzanowskim zakładem pracy i największym pracodawcą powiatu,
ale i symbolem miasta, który uczynił je rozpoznawalnym daleko poza granicami Polski, a nawet Europy.
Fabryka założona została jako prywatna spółka akcyjna w roku 1920 na podstawie umowy
z rządem II RP na dostawę 1200 lokomotyw w ciągu 10 lat. Rok wcześniej ministrowie przemysłu
i handlu oraz skarbu zatwierdzili statut spółki pod nazwą Fabryka Lokomotyw w Polsce, S.A.. W 1920 r.
nazwę zakładu zmieniono na Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, S.A. Zakłady w Chrzanowie.
Powierzchnia nabytych przez fabrykę gruntów wynosiła ok. 80 ha. O lokalizacji fabryki zadecydowały
m.in. dogodne połączenia kolejowe: Chrzanów leżał przy głównej linii kolejowej Kraków-Wiedeń
i posiadał także dobre połączenie ze Śląskiem. Ponadto poprzez budowę fabryki w Chrzanowie
starano się ograniczyć negatywne zjawiska wywołane bezrobociem panującym po zakończeniu
Wielkiej Wojny 1914-1918. Ideę powstania fabryki lokomotyw w Chrzanowie wsparła
Izba Przemysłowo-Handlowa w Krakowie.
Na samym początku pojawiły się trudności w uzyskaniu przez rząd polski kredytów na budowę fabryki.
Kraje zachodnie odmówiły udzielenia pożyczki rządowi kraju, który świeżo odzyskawszy niepodległość
nie posiadał dość solidnej bazy ekonomicznej. Kredyty przyszły jednak z mało oczekiwanej strony,
mianowicie z północy. Szwecja zgodziła się na współfinansowanie fabryki lokomotyw w Chrzanowie
w zamian za co Polacy zobowiązali się do zakupu wyposażenia przyszłej fabryki w Szwecji.
Zakończone w 1923 r. rokowania polsko-szwedzkie dały Fablokowi kredyt w wysokości ponad miliona
koron szwedzkich. Założycielami fabryki była grupa przemysłowców: Piotr Drzewiecki,
Stanisław Karłowski, Władysław Jechalski i Leopold Wellisz oraz Bank Małopolski w Krakowie
i Bank Handlowy w Warszawie. W latach 1921-1924 wzniesiono wydziały montażowy (pow. 7000 m2),
mechaniczny (pow. 7500 m2) i kuźnię (pow. 2500 m2), oraz szereg budynków pomocniczych,
jak i 21 domów mieszkalnych dla robotników i urzędników zatrudnionych w fabryce. Fabryka
została wyposażona w nowoczesne urządzenia. Na początku działalności Fabloku oddawano
do użytku 6 lokomotyw miesięcznie. Już na wiosnę 1924 r. nastąpiło przekazanie PKP pierwszego
wyprodukowanego w Fabloku parowozu towarowego serii Tr 21.
Do listopada 1925 r. wykonano 100 parowozów. W styczniu 1926 r. oddano do użytku PKP
pierwszy parowóz osobowy serii Os 24, będący, podobnie jak parowóz serii Tr 21,
jedną z największych lokomotyw wyprodukowanych w tamtych czasach. Lokomotywy wykonywane
były całkowicie w kraju, z krajowych surowców, rękami polskich robotników i pod kierunkiem
polskich inżynierów. Kotły do produkcji lokomotyw dostarczała firma Fitzner i Gamper z Sosnowca.
W 1926 r. powstało również znane Towarzystwo Sportowe Fablok. W październiku 1927 r. z okazji
wyprodukowania 200. parowozu chrzanowską fabrykę odwiedził prezydent RP
prof. Ignacy Mościcki (1867-1946). W rok później Fablok świętował nowy rekord,
oddanie do użytku 300. lokomotywy. W 1928 r. wykonano także pierwszy parowóz serii Ok 22. W 1930 r.
Fablok wyprodukował 400. lokomotywę, a w roku następnym fabryka rozpoczęła produkcję na eksport.
Jednym z pierwszych odbiorców chrzanowskich lokomotyw była Bułgaria, której władca,
car Borys III (ten sam, którego prawdopodobnie otruto z rozkazu Hitlera w 1943 r.),
w wolnym czasie relaksował się prowadząc lokomotywy. W tym samym roku zamówienia
na chrzanowskie lokomotywy nadeszły także od północnego sąsiada II Rzeczypospolitej - Łotwy.
W roku 1932 uroczyście świętowano wyprodukowanie 500. lokomotywy, która okazała się jedną
z 12 maszyn przeznaczonych dla Towarzystwa Kolei Marokańskich. Rok 1932 przyniósł i inne
osiągnięcia: zespół fablokowskich konstruktorów pod kierunkiem inż. Zembrzuskiego, jednego
z najwybitniejszych konstruktorów pracujących w Fabloku, opracował plany nowego parowozu
pospiesznego Pt 31, który natychmiast wdrożono do produkcji. Parowóz ten mógł osiągać 110 km/h
i posiadał moc 2000 KM. Był to pierwszy parowóz całkowicie skonstruowany w Fabloku
(poprzednie lokomotywy produkowane w Chrzanowie były częściowo oparte na projektach zagranicznych).
Oprócz lokomotyw towarowych i pasażerskich Fablok produkował w latach 30. XX w. wąskotorowe
lokomotywy dołowe dla kopalni węgla kamiennego, autobusy dla PKP, a także lokomotywy elektryczne
EL 100 przeznaczone dla warszawskiej kolejki podmiejskiej i słynne wagony motorowe,
znane powszechnie jako lux-torpedy, obsługujące linię kolejową Warszawa-Kraków-Zakopane (od 1936 r.).
W 1937 r. Fablok zdobył złoty medal na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu
za fenomenalnie piękny i nowoczesny parowóz Pm 36 osiągający 140 km/h, samodzielnie opracowany
i zbudowany przez fablokowskich inżynierów i robotników pod kierownictwem inż. Zembrzuskiego.
Nie była to jednak jedyna nagroda dla chrzanowskiej fabryki. W 1929 r. Fablok został uhonorowany
aż trzema wyróżnieniami: Wielką Nagrodą Państwową, Wielkim Medalem Złotym
na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu oraz Dyplomem Uznania na Targach Północnych w Wilnie.
Na tym jednak nie koniec. W 1930 r. przyszedł czas na kolejne trzy wyróżnienia: Wielką Nagrodę Państwową,
Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki w Poznaniu oraz Dyplom Honorowy
na Wystawie Międzynarodowej w Li.ge (Belgia).
W latach 1930-1939 Fablok wyeksportował 70 parowozów do Bułgarii, na Łotwę, do Maroka i do ZSRR.
Eksport maszyn do Królestwa Egiptu w 1939 r. przerwał wybuch wojny. W tym okresie fabryka
wyprodukowała 73 lokomotywy spalinowe na użytek kolei, przemysłu i kopalń. Od 1940 r. fabryka
miała rozpocząć również produkcję samochodów (w połowie 1939 r. uzyskano licencję firmy Renault),
ciągników i czołgów. Plany te zniweczył jednak wybuch wojny. Warto przytoczyć też parę liczb
odnoszących się do sukcesów ekonomicznych fabryki: w 1934 r. całkowita wartość eksportu z powiatu
chrzanowskiego wynosiła niemal 11,5 mln złotych, podczas gdy wartość eksportu samego tylko Fabloku
miała w tej liczbie ponad 50 procentowy udział, czyli niemal 6 mln złotych! Wobec groźby zbliżającej
się wojny pracownicy Fabloku aktywnie włączyli się w akcję FON-u zakupując dla WP z własnych datków
samochód sanitarny, 4 ciężkie karabiny maszynowe i 30 masek przeciwgazowych. Subskrybowano również
Pożyczkę Obrony Przeciwlotniczej.
1939-1945
We wrześniu 1939 r. Fablok został przejęty przez Niemców. Najwartościowszy nowoczesny sprzęt i maszyny,
narzędzia itp. zostały wywiezione przez Polaków przed wkroczeniem Niemców do Chrzanowa w dniu 4.IX.1939
na 36 ciężarówkach na Wschód (gdzie prawdopodobnie przejęli je Sowieci). Szybkie zajęcie Chrzanowa
przez wojska niemieckie przeszkodziło całkowitemu demontażowi zakładu. 14.IX.1939 r.
Niemcy powołali prowizoryczną dyrekcję fabryki pod przewodnictwem inż. Arsena Szumowskiego,
Ukraińca, przedwojennego pracownika Fabloku. W następnym miesiącu zarząd fabryki powierzono niemieckiej
spółce Henschel und Sohn Gmbh z Kassel. Nazwę fabryki zmieniono najpierw na
Erste Lokomotivfabrik in Polen A.G. Chrzanow (co było jedynie dosłownym przetłumaczeniem polskiej nazwy),
a od 1.I.1940 r. na Oberschlesische Lokomotivwerke A. G. w skrócie OBERLOK. Podczas okupacji niemieckiej
produkcja Fabloku została całkowicie podporządkowana potrzebom militarnym III Rzeszy. Zakład produkował
m.in. parowozy wąskotorowe i towarowe R44 i R52, walce drogowe, urządzenia hamulcowe itp.
Głównymi odbiorcami produkcji fabryki finansowanej przez katowicki oddział Deutsche Bank byli:
Niemieckie Koleje Państwowe, Wehrmacht, Kolej Wschodnia, zakłady Herman Goering w Gliwicach
i spółka Bergwerks-Huetten z Sosnowca. Niemcom bardzo zależało na sprawnym działaniu fabryki
wobec czego już w połowie września 1939 r. zatrudniono tu wszystkich przedwojennych pracowników
i natychmiast przyjmowano do pracy dawnych pracowników powracających do Chrzanowa z ewakuacji na wschód.
W latach następnych niemieckie urzędy pracy kierowały dalszych pracowników do pracy w Fabloku.
Początkowo (IX.1939 r.) zatrudniono 680 robotników i 80 urzędników. Pod koniec wojny w Fabloku
zatrudnionych było już 3350 osób. Pracownicy fabryki zostali ostrzeżeni przez władze okupacyjne
o karach grożących za sabotaż na szkodę okupanta. Na początku wojny niemieckie kierownictwo Fabloku
oceniało, że pracownicy nie są co prawda przyjaźnie nastawieni do Niemców, ale pracę wykonują chętnie.
Położenie materialne Polaków zatrudnionych w Fabloku uległo drastycznemu pogorszeniu w porównaniu
z okresem przedwojennym na skutek znacznego obniżenia płac oraz wprowadzenia reglamentacji artykułów
spożywczych w ilości od 25 do aż 65% niższej niż dla Niemców. Już w listopadzie 1939 r. doszło
w Fabloku do strajku pracowników. Tylko dzięki wstawiennictwu dyrektora Guido De la Cerdy, Austriaka,
przedwojennego wicedyrektora Fabloku, życzliwie nastawionego w stosunku do Polaków, strajkujący
uniknęli bestialskich represji ze strony gestapo. W Fabloku działała komórka Organizacji Orła Białego,
która odpowiedzialna była za różnorakie formy sabotażu na terenie zakładu.
Jej dowódca, Henryk Ślubowski, został w 1941 r. aresztowany przez gestapo i zamęczony w Sosnowcu.
Funkcjonowała też tajna radiostacja wykryta przez gestapo w 1941 r. W latach 1941-1944 działający
w Fabloku wywiad przemysłowy AK przekazywał do Londynu meldunki dotyczące niemieckiej produkcji
w fabryce zawierające nawet rysunki techniczne lokomotyw. W 1944 r. wobec zbliżającego się frontu
sowieckiego Niemcy zaczęli wywozić do Kassel niektóre fablokowskie maszyny. Deportowano tam
również kilkudziesięciu pracowników fabryki.
OD 1945
Zaraz po zakończeniu okupacji niemieckiej, w lutym 1945 r., fabryka wyprodukowała pierwszy
parowóz Ty 42 dla PKP w Krakowie. Początkowo pracownicy nie otrzymywali wynagrodzenia,
a jedynie paczki żywnościowe pochodzące w głównej mierze z UNRRA. W 1945 r. otwarto przy fabryce
3-letnią Szkołę Mechaniczną, która stanowiła pierwszą placówkę kształcącą przyszłych pracowników Fabloku.
W czerwcu 1947 r. Fablok, który znajdował się pod tymczasowym zarządem państwowym, został znacjonalizowany
i stał się własnością państwa. Na dodatek w 1951 r. fabryka otrzymała nowego patrona.
Został nim krwawy szef bolszewickiej Czeka - Feliks Edmundowicz Dzierżyński, mający na sumieniu
śmierć i cierpienia setek tysięcy niewinnych ludzi. Nazwę zakładu zmieniono na
Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego. W latach 1945-1963 Fablok wyprodukował
m.in. blisko 3600 parowozów, odbiorcami których, poza Polską, były również: Albania, Bułgaria,
Jugosławia, Rumunia, Węgry, Chiny, Indie, Korea, Wietnam i ZSRR. W 1956 r. fabryka otrzymała
Zakładowy Dom Kultury, w którym mieściło się także kino Fablok. W 1959 r. chrzanowska fabryka
lokomotyw świętowała 35. lecie produkcji i wykonanie 5000. parowozu. W latach 1948-1993
w chrzanowskiej fabryce wyprodukowano ponad 5400 lokomotyw spalinowych, a od 1962 r.
rozpoczęto produkcję przekładni tramwajowych. W roku 1963 Fablok ostatecznie zakończył produkcję parowozów.
W latach 1973-1975 fabryka wykonała 37 lokomotyw dla Maroka, a w 1974 r. uroczyście świętowała 50. lecie
rozpoczęcia produkcji. W latach 70. nastąpiła też stopniowa zmiana profilu produkcji:
obok lokomotyw spalinowych Fablok produkował coraz więcej innych urządzeń, np. maszyn budowlanych,
wozów wiertniczych, koparek mechanicznych, podwozi do żurawi i innych. W związku z tym w 1977 r.
nastąpiła też zmiana nazwy fabryki na Fabryka Maszyn Budowlanych i Lokomotyw BUMAR-FABLOK.
W 1980 r. zakład otrzymał złoty medal na 52. Międzynarodowych Targach Poznańskich za żuraw Hydros T-253,
a w cztery lata później świętowano 60. rocznicę rozpoczęcia produkcji przez chrzanowską fabrykę.
W 1991 r. Bumar-Fablok został przekształcony w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Zakład od 1990 r.
produkował platformy transportowe o nośności do 10 ton, a następnie konstrukcje stalowe dla firm niemieckich
i żurawie drogowe. W 1995 r. w Warszawie z okazji 150. lecia kolei na ziemiach polskich
zademonstrowano 3 lokomotywy fablokowskie: parowóz pospieszny Pm 36, parowóz Ok 22 i Ty 45.
W 2009 r. powrócono do pierwotnej nazwy zakładów: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce .Fablok. S.A.
Fablok. W maju 2013 r. sąd w Krakowie ogłosił upadłość firmy. Wydarzenie to zapoczątkowało likwidację
znanej od niemal stu lat chrzanowskiej fabryki.
24.X.2018.
Autor: Mariusz Paździora Historia Chrzanowskiego Fabloku
(dzięki uprzejmości autora).