Historia
Pierwszy zastosowany w praktyce przegrzewacz pary skonstruował pruski inżynier
Wilhelm Schmidt w roku 1892 dla stacjonarnej
maszyny parowej. Co prawda już wcześniej istniało kilka patentów w tej
dziedzinie, żaden jednak nie doczekał się zastosowania praktycznego.
Schmidt był przekonany, że jego wynalazek da się zastosować w parowozie
więc w 1893r. skontaktował się z inżynierem Robertem
Garbe, znanym w Prusach konstruktorem parowozów i głównym inżynierem
Berlińskiej Dyrekcji Kolei. Dzięki poparciu pruskiego Ministra Robót Publicznych
Müllera Schmidt i Garbe dostali wszelkie środki potrzebne do dostosowania
przegrzewacza do montażu w parowozie, a następnie produkcji pierwszej eksperymentalnej
lokomotywy na parę przegrzaną.
Udało się to w 12.IV.1898, kiedy to szczecińską fabrykę Vulcan
opuścił pospieszny parowóz nr 1643, oznaczony Hannover 43 (1903: Cassel 74, 1904: Cassel
401 S4, 1918: x). Był wyposażony w przegrzewacz
Schmidta typu kotłowego. Drugi, osobowy parowóz z tym
przegrzewaczem został zbudowany w lipcu 1898 w fabryce Henschel
nr 4853 i otrzymał numer Cassel 131 (1906: Cassel 1846 P4, 1921:
x ).
Oba parowozy przeszły serię testów i wykazały oszczędności zużycia węgla i wody rzędu
15-20%.
Pierwszy pospieszny parowóz z przegrzewaczem Schmidta typu
komorowego wyprodukowała fabryka Vulcan rok później. Był to
Vulcan 1732/1899, Hannover 86. W tym samym roku powstał pierwszy osobowy
parowóz z przegrzewaczem dymnicowym. Kolejny pospieszny parowóz z tym przegrzewaczem
wyprodukowano w roku 1900, Borsig 4800/1900, Berlin 74 (1903: Posen 63,
1904: Posen 401 S4, 1918: Osten 401, 1923: x) i wystawiono na Paryskiej Wystawie
Światowej. W tym samym roku powstał jeszcze jeden parowóz osobowy z
przegrzewaczem komorowym.
Na początku XX w. Koleje Pruskie miały więc sześć eksperymentalnych maszyn,
które były intensywnie eksploatowane, a testy wykazały, że zastosowanie pary
przegrzanej w parowozach w warunkach normalnej eksploatacji jest możliwe, w co
wcześniej wątpili nawet czołowi inżynierowie epoki. W 1902 powstał pierwszy
na świecie parowóz towarowy na parę przegrzaną, z przegrzewaczem komorowym
Schmidta. Był to Vulcan 1930/1902, Saarbrücken 2100
(1906: Saarbrücken 4801 G8, 1925: 55 1601, 1929: x).
Schmidt opatentował swój wynalazek i w 1899r. założył firmę, która zajamowała
się jego rozwojem. Niektóre elementy konstrukcji wymagały poprawy, a przede
wszystkim trzeba było opracować nowe rodzaje tłoków, zaworów tłoczkowych i
dławnic, które wytrzymywałyby wysoką temperaturę pracy, a jednocześnie były
trwałe i niezawodne. W 1903r. skonstruował pierwszy przegrzewacz
typu płomienicowego (pierwsze zastosowanie w parowozie przeznaczonym
dla lokalnej kolei monachijskiej). W 1905 otrzymał zamówienie od kolei pruskich na
zastosowanie tego typu przegrzewacza w parowozie osobowym, konstruowanym
właśnie przez Garbego. Był to wyprodukowany w 1906 roku przez fabrykę
Schwartzkopff nr 3616 parowóz Cöln
2401 P8.
Pierwszymi pruskimi fabrykami produkującymi seryjnie parowozy na parę przegrzaną były
Vulcan, Borsig,
Henschel, Hohenzollern
i Union. W 1902 były już 24 takie parowozy, w
1903 czterdzieści, a w 1904 zamówiono kolejne 123 maszyny. Już w 1900r. przegrzewacze
dymnicowe konstrukcji Schmidta zaczęły się rozpowszechniać na świecie. Pierwsi
zamówili je Jerzy Noltain z Kolei Moskiewsko-Kazańskiej i E.A.Williams z Canadian
Pacific Railway. W 1901 Rene Bertrand i B.Flamme z Belgijskich Kolei Państwowych
zdecydowali o montażu przegrzewaczy komorowych w parowozach eksperymentalnych w Belgii.
Pierwszymi liniami kolejowymi gdzie przegrzewcze znalazły uznanie były:
- Koleje Alzacji i Lotaryngii (Reichseisenbahnen Elsaß-Lothringen,
EL),
- kanadyjskie Canadian Pacific Railway,
- Kolej Moskiewsko-Kazańska,
- Belgijskie Koleje Państwowe,
- południowoafrykańskie Cape Government Railways,
- Szwedzkie Koleje Państwowe,
- Saskie Koleje Państwowe,
- Szwajcarskie Koleje Rządowe,
- Austriackie Koleje Państwowe,
- Węgierskie Koleje Państwowe,
- Kolej Warszawsko-Wiedeńska,
- francuskie koleje Paris-Orleans,
- francuskie koleje Paris, Lyons et Mediterrane,
- francuskie koleje zachodnie Ouest,
- brytyjskia Great Western Railway.
W 1907r. na świecie było w eksploatacji już ok. 500 maszyn wyposażonych w
przegrzewacz. Przegrzewacze stały się powszechne i były w użyciu na kolejach we wszysktkich
krajach świata.
Źródła: J.F.Gairns Locomotive Compounding and Superheating, Londyn 1907.
Peter Schiebel Preußische S4 - Nachtrag, Eisenbahn Journal 4/1981.
H. Rauter Die Gattung P4, Eisenbahn Journal 3/1987.