KOLEJ ŻELAZNA EPOKI PARY i jej modele w skali TT (1:120) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPSB P7, DRG 38.70, PKP Ok101 Prototyp tej lokomotywy wykonano w roku 1894, w alzackiej fabryce Société Alsacienne de Constructions Mécaniques (SACM) w Grafenstaden (obecnie Illkirch-Graffenstaden) nieopodal Strasburga. Wówczas Alzacja była częścią Wielkiego Księstwa Badenii i fabryka ta nazywała się Elsässischen Maschinenbau-Gesellschaft Grafenstaden (Grafenstaden). Lokomotywę zamówiły Koleje Państwowe Wielkiego Księstwa Badenii (Großherzoglich Badischen Staatseisenbahnen - GBadStB) z przeznaczeniem dla kolei Schwarzwaldbahn (linia Offenburg-Singen, w górach Schwarzwaldu, 39 tuneli), musiała więc być przystosowana do pokonywania ciasnych łuków i stromych wzniesień. Zastosowano układ osi 2'C i czterocylindrowy silnik sprzężony na parę nasyconą opracowany w SACM przez inżyniera Alfreda de Glehn. Była to bardzo nowoczesna konstrukcja, wymagała jednak fachowej obsługi. Prędkość maksymalna wynosiła 90 km/h, a największy nacisk osi 14 t. Z pociągiem o masie 250 t na haku osiągała 75km/h po poziomym torze, a na wzniesieniu 10‰ - 40km/h. Prototyp został dostarczony jeszcze w 1894 roku, z numerem fabrycznym 4551 i był wyposażony w trzyosiowy tender badeńskiej budowy typu 3 T 13,5. W 1985 roku SACM dostarczyła kolejnych siedem lokomotyw tego typu o numerach fabrycznych 4701 do 4707. Seria otrzymała badeńskie oznaczenie IVe. W latach 1895-1901 fabryka MBG z Karlsruhe wyprodukowała jeszcze 57 maszyn tej serii. Były wyposażone w tendry badeńskiej budowy typu 3T14, lub większe, czteroosiowe tendry typu 2'2'T15 (5t węgla). Dalszych 18 sztuk wyprodukowano w MBG Karlsruhe w latach 1899-1902 na zamówienie Prusko-Heskich Państwowych Kolei Żelaznych (Preußisch-Hessische Staatseisenbahnen) w wersji zmodyfikowanej (z kołami napędnymi o średnicy 1750 mm, zmienioną konstrukcją wózka i tendrem pr 2'2'T16), gdzie seria otrzymała oznaczenie P7. Parowozy te, choć bardzo nowoczesne, w warunkach pruskich się nie sprawdziły, gdyż ich obsługa, konserwacja i naprawy były trudne, a przede wszystkim kosztowne. Parowozy te wymagały dobrze wykwalifikowanego personelu, o co w warunkach pruskich nie było łatwo.
Łączna produkcja wyniosła 83 sztuki. W 1918 roku eksploatowanych było jeszcze
51 badeńskich egzemplarzy. Losy tych lokomotyw po I Wojnie Światowej były następujące:
Trzynaście z osiemnastu pruskich maszyn serii P7 nie dotrwało do końca I Wojny Światowej, a pozostałe 5 sztuk przekazano po wojnie Belgii w ramach reparacji. Najprawdopodobniej do dziś nie zachował się na świecie ani jeden egzemplarz tej serii. UWAGA! Zarząd GBadStB do serii IVe zaliczył również 40 sztuk dostarczonych w 1922r. przez fabrykę MBG Karlsruhe parowozów pruskiej serii P8.
Modele w skali TT
|
|