KOLEJ ŻELAZNA EPOKI PARY i jej modele w skali TT (1:120) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ELNA jest skrótem niemieckiej nazwy "Engerer Lokomotiv-Normen-Ausschuß" (Komisja Ścisłych Norm Lokomotyw). Jest to standard budowy niemieckich normalnotorowych towarowych lokomotyw parowych budowanych dla małych i prywatnych kolei po I Wojnie Światowej. Pierwszą lokomotywę według tej normy zbudowała firma Krauss Maffei z Monachium w roku 1922. Prawie wszystkie niemieckie fabryki produkowały lokomotywy zgodnie z tą normą. W sumie, do roku 1946, zbudowano ponad 200 sztuk. Norma przewidywała sześć typów lokomotyw oznaczanych ELNA-1, ELNA-2, itd. Wszystkie lokomotywy były tendrzakami. Największa miała cztery osie wiązane. Każdy z sześciu typów miał dwucylindrowy silnik bliźniaczy w jednej z dwóch wersji: z przegrzewaczem lub bez. W 1938 roku fabryka Krauss Maffei, na zamówienie kolei Kassel-Naumburger Eisenbahn, zbudowała 6 sztuk lokomotyw oznaczonych KN 1 do KN 6 (ostatnią dostarczono dopiero w styczniu 1941r.). Budowa była oparta na formach ELNA, ale były to lokomotywy z pięcioma osiami wiązanymi, więc nie są uważane za prawdziwe "ELNY". |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podstawowe dane techniczne, 1922-1946, ponad 200 szt. | ||||||||||||
Seria | AAET [UIC] |
Vmax [km/h] |
maxl [t] |
dwhl [mm] |
dcyl x lcyl [mm x mm] |
pb [atm] |
madh [t] |
mewo [t] |
Sgrt [m2] |
Sevp [m2] |
Ssup [m2] |
N.B. |
1 | C n2 Gt | 50 | 12 | 1100 | 380x550 | 12 | 40 | 40 | 1.2 | 66 | - | lub dwhl=1200 |
1 | C h2 Gt | 50 | 12 | 1100 | 410x550 | 12 | 41 | 41 | 1.2 | 49 | 17 | lub dwhl=1200 |
2 | 1'C n2 Gt | 50 | 12 | 1200/800 | 410x550 | 12 | 38 | 47 | 1.4 | 80 | - | |
2 | 1'C h2 Gt | 50 | 12 | 1200/800 | 430x550 | 12 | 39 | 48 | 1.4 | 59 | 21 | |
3 | D n2 Gt | 50 | 12 | 1100 | 450x550 | 12 | 50 | 50 | 1.7 | 95 | - | |
3 | D h2 Gt | 50 | 12 | 1100 | 480x550 | 12 | 51 | 51 | 1.7 | 70 | 26 | |
4 | C n2 Gt | 50 | 14 | 1100 | 410x550 | 12 | 45 | 45 | 1.4 | 80 | - | lub dwhl=1200 |
4 | C h2 Gt | 50 | 14 | 1100 | 430x550 | 12 | 46 | 46 | 1.4 | 59 | 21 | lub dwhl=1200 |
5 | 1'C n2 Gt | 50 | 14 | 1200/800 | 430x550 | 12 | 41 | 50 | 1.7 | 95 | - | |
5 | 1'C h2 Gt | 50 | 14 | 1200/800 | 450x550 | 12 | 41 | 52 | 1.7 | 70 | 26 | |
6 | D n2 Gt | 50 | 14 | 1100 | 480x550 | 12 | 54 | 54 | 1.8 | 117 | - | |
6 | D h2 Gt | 50 | 14 | 1100 | 520x550 | 12 | 56 | 56 | 1.8 | 88 | 31 |