Pruskie parowozy osobowe serii P6
DRG 37.0-2, PKP Oi1
Pochodzenie
Na przełomie IXX i XXw. Prusko-Heskie Państwowe Koleje Żelazne
(Preußisch-Hessische Staatseisenbahnen) potrzebowowały
szybkich i mocnych lokomotyw do obsługi dynamicznie się rozwijających
przewozów pasażerskich i towarowych. Dotychczas użytkowane lokomotywy były za
słabe i za wolne. Konstrukcję uniwersalnego parowozu, który nadawałby się
do pociągów osobowych i towarowych zlecono inżynierowi Robertowi Garbemu. Miał to być parowóz
znormalizowanej budowy (norma M XIV-1).
Wymagano by parowóz z obciążeniem 360 t na haku osiągał 90 km/h w terenie
płaskim i 50 km/h z obciążeniem 275 t na wzniesieniu 10‰.
Budowa
Garbe zaprojektował go w roku 1901, zastosowawszy nietypowy dla kolei pruskich
rozmiar kół napędnych 1550 mm, w układzie osi 1'C (1-3-0) i kocioł z przegrzewaczem
pary, co było wówczas nowością (pierwszy parowóz na parę przegrzaną powstał w Prusach
zaledwie trzy lata wcześniej). Dwucylidrowy silnik bliźniaczy
napędzał drugą oś wiązaną, osadzoną sztywno w ostoi. Pierwsza i ostatnia oś wiązana
mogły się przesuwać na boki (odpowiednio 27 i 20 mm) aby lokomotywała mogła łatwiej
pokonywać łuki. Prędkość konstrukcyjna wynosiła 90 km/h. Garbe chciał, żeby
parowóz był na tyle uniwersalny by mógł prowadzić pociągi towarowe i pasażerskie na
liniach lokalnych, ale również pospieszne w terenie pagórkowatym.
Prototyp powstał jeszcze w 1901r. w fabryce Hohenzollern
(Hohenzollern 1541/1901, Cöln 21, od 1906 Cöln 2101 P6).
W 1902r. został wystawiony na widok publiczny w Düsseldorfie (siedzibie fabryki)
i w maju przeszedł testy ze składem pasażerskim na linii
Grunewald-Güterglück i ze składem towarowym na linii
Grunewald-Nedlitz. Wyniki porównano z osiągami parowozów
G7.1 (D n2 z silnikiem prostym na parę nasyconą)
i G7.2 (D n2v z silnikiem sprzężonym na parę
nasyconą). Z identycznym obciążeniem nowy parowóz był o 57 km/h szybszy,
zużywał podobną ilość węgla co G7.2 i o 40% mniej węgla od
G7.1. Był też bez wątpienia lepszy od zakupionych przez pruskie
koleje badeńskich parowozów IVe (pruska seria
P7) - ekonomiczniejszy i tańszy w eksploatacji.
Produkcja
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej zdecydowano się zwiększyć średnicę
kół napędnych z 1550 do 1600 mm i cylindrów z 520 do 540 mm.
W 1903r. powstał drugi egzemplarz Schwartzkopff 3236/1903 (Frankfurt 600,
od 1906 Frankfurt 2101 P6), ale i on wykazywał wadę polegającą na
niespokojnym chodzie przy większych prędkościach z powodu złego rozkładu masy.
Wady tej nie udało się usunąć aż do końca produkcji.
Produkcję seryjną rozpoczęto w 1903r. i trwała do 1909r.
Lokomotywę produkowano w sześciu fabrykach (patrz tabela).
Dodatkowo fabryka Linke-Hofmann
wyprodukowała jeszcze 2 sztuki w 1913r. i jedną sztukę w 1916r. na zamówienie
Królewskich Pruskich Kolei Wojskowych (Königlich Preußische
Militär-Eisenbahn), co daje łączną produkcję w wysokości 275 sztuk.
W części maszyn montowano naonczas bardzo nowoczesny rozrząd
Lenza, jednak ze względu na trudności
w konserwacji i naprawach wymieniano go potem na stawidło
Walschaertsa (Heusingera).
Podobnie było z przegrzewaczem pary. Początkowo stosowano przegrzewacze
Pielocka, które były od 1906r. wymieniane na
przegrzewacze Schmidta, z uwagi na bardzo małą
wydajność i trudności z naprawą tych pierwszych. Parowozy standardowo
wyposażano w tendry typu 2'2'T16.
P6 po I WŚ |
Zarząd | szt. | uwagi |
Niemcy | 163 | DRG 37 001-163 |
Polska | 44 | PKP Oi1-1 do 44 |
Belgia | 16 | |
Francja | 16 | Nord 3.1551-3.1566 1938: SNCF 2-130 A1-16 |
Włochy | 9 | FS seria 626 |
Litwa | 6 | LG seria K6 |
Łotwa | 4 | LDV Bn 51-54 |
Saara | 4 | SB 2101-2104 1935: DRG 37 164-167 |
Alzacja | 3 | AL P6 2100-2102 1926: skreślone |
Losy
Po I Wojnie Światowej 163 maszyny pozostały w Niemczech, a 110 przekazano
w ramach reparacji wojennych (na mocy Traktatu Wersalskiego) do siedmiu krajów
(patrz tabela po prawej). Dwa parowozy gdzieś się podczas wojny zapodziały,
co przecież nie jest niczym dziwnym, a la guerre comme à la guerre.
Podczas drugiej Wojny Światowej prawie wszystkie parowozy polskie, wszystkie litewskie i
łotewskie przejęli Sowieci, a sześć polskich (DRG 37 168-173), wszystkie francuskie i
belgijskie przejęli Niemcy. W 1941r. Niemcy zdobyli w Rosji 31 byłych polskich
parowozów (DRG 37 174-200 i 251-254) i 3 byłe litewskie (DRG 37 255-257).
Po wojnie do Polski wróciło 30 maszyn (w tym jedna była litewska, jedna była
francuska i 18 byłych niemieckich).
Polska miała drugą po Niemczech ilość tych parowozów (przed wojną
44 szt., po wojnie 30 szt.). Parowozy przejęte w okresie międzywojennym
otrzymały na PKP numery Oi1-1 do Oi1-44, powojenne Oi-1 do Oi-31 (błędnie
przyporządkowano do tej serii austriacki parowóz przed wojną oznaczony
Oi101-12; dostał numer Oi1-4, potem przemianowano go na Oi101-2).
Ostatni parowóz z tej serii wycofano ze służby w 1972r.
Zachowane
Jedynym zachowanym na świecie egzemplarzem jest Oi1-29 (Schwartzkopff 3450/1905,
Elberfeld 319, KPSB Elberfeld 2110 P6, PKP Oi1-7, DRG 37 171, Oi1-29). Można go
podziwiać w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Dane techniczne (w stanie służbowym) |
oznaczenie |
prototyp | produkcja | jednostka |
Układ osi - rodzaj silnika - przeznaczenie |
AAET |
1'C h2 P | 1'C h2 P | UIC |
Prędkość maksymalna |
Vmax |
90 | 90 | [km/h] |
Największy nacisk osi na szyny |
maxl |
15 | 15.2 | [t] |
Średnica kół napędnych/tocznych |
dwhl |
1550/1000 | 1600/1000 | [mm] |
Średnica cylindrów x skok tłoka |
dcyl x lcyl |
520 x 630 | 540 x 630 | [mm x mm] |
Ciśnienie pary w kotle |
pb |
12 | 12 | [atm] |
Masa przyczepna (napędna) |
madh |
43 | 44.6 | [t] |
Masa całkowita |
mewo |
57 | 57.1 | [t] |
Powierzchnia rusztu |
Sgrt |
2.28 | 2.28 | [m2] |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
Sevp |
132 | 134.93 | [m2] |
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza |
Ssup |
32 | 41.91 | [m2] |
Źródła:
Horst J. Obermayer: Eisenbahn JOURNAL Archiv II/95,
Wikipedia-de,
Rudolf Gutfleisch: www.rudigut.de,
Tomasz Gałka: www.locomotives.com.pl.
Modele w skali TT
W skali TT nikt nie produkuje modeli tej lokomotywy. W skali HO udało mi
się znaleźć dwóch producentów: Model Loco (nr kat. ML243/1999: KPSB Münster 2101 P6)
i Westmodel (Bahmann, małe serie) (nr kat. 10111/2008: KPSB Münster 2101
P6; nr kat. 10110/2008: DRG 37 107).
|